A Bookline – eredetileg csak
könyves – webáruház nem könyvkiadóként kezdte működését, ilyen tevékenységekbe
csak 2012-ben fogott, indulása után 11 évvel. Üzemeltetője a Shopline-webáruház
Nyrt., amely először csak fokozatosan bővítette az oldalon kapható termékek
sorát, majd az egész struktúráját átalakította. Így ma a Bookline
tulajdonképpen a Shopline részeként üzemel, a két weboldal bonyolult fúziójában.
Elemzésem során a hangsúlyt a Bookline felépítésére kívánom helyezni.
Az áruház dinamikus
weboldala megfelel a mai webes igényeknek. Ugyanakkor bizonyos tekintetben
talán már túl modern. A sokféle tartalom és lehetőség között elsőre kicsit
nehezen igazodunk el. A főoldalon nagyon sok információ jelenik meg egyszerre,
a legtöbbhöz pedig illusztráció is tartozik, így első pillantásra elveszünk a
képek tengerében.
A főoldal nagyon hosszú, a képen
csak a felső része, kevesebb, mint fele látható. Így sokáig kell tekernünk,
hogy az aljára jussunk. Ahogy a képen is látszik, a lap tetején elsőként
mindjárt az oldal egyik akciójával találkozhatunk. Alatta a Bookline-logo
található, amely az oldal minden részéről linkként vezet vissza a főoldalra.
Az oldal felső részének jobb
oldaláról juthatunk el a webshop működéséhez szükséges információkhoz, vagyis:
kapcsolatba léphetünk a vevőszolgálattal (mind személyes, mind telefonos, mind
pedig online módon), értesülhetünk a megrendelések fizetési és szállítási
módjáról (ennek nincs külön lapja, a link a súgóba vezet), valamint személyes
átvételi lehetőségekről a Bookline boltok keretein belül, illetve tudakozódhatunk
a törzsvásárlási program részleteiről. Itt található a Súgó is.
A Súgó működése: Az itt
található információkat nagyon praktikus módon rendszerezték a szerkesztők.
Minden lehetséges kérdéskörnek létrehoztak egy kis kategóriát, melyeket kategória
címekkel kilistáztak, mi pedig a plusz-mínusz jelek segítségével nyithatjuk ki,
illetve csukhatjuk őket az információ keresés során. Így a Súgó egyrészt
könnyen átlátható, nem kell magunkat átverekedni a számunkra felesleges
információkon is, illetve maga a lap sem olyan hosszú, hogy hosszú percekig
tartson letekerni az aljára, így gyorsabban is tölt be.
Ezek alatt találjuk a
bejelentkezési, regisztrálási, valamint a hírlevélre való feliratkozási
lehetőséget. A webáruházban kizárólag regisztrált és bejelentkezett
felhasználók vásárolhatnak, ám ezek nélkül is tehetünk termékeket a kosarunkba,
melynek tartalmát a fent említett lehetőségek alatt tudjuk megtekinteni. A
Bookline-on nem tapasztalható az a gyakori hiba (mint például az Alexandra.hu
weboldal esetében), hogy bejelentkezés után elveszik a kosarunk azon tartalma,
melyet offline módon válogattunk ki. A weboldal kijelentkezés után is megőrzi
az ide helyezett könyveket, és a következő bejelentkezés során figyelmeztet,
hogy megkezdett, de be nem fejezett vásárlásaink vannak. A kosár címkéjén
megjelenítésre kerül a benne tárolt termékek száma és összértéke.
A Shopline általános hírlevelére
regisztráció nélkül is feliratkozhatunk a nevünk és e-mail címünk megadásával.
Ám ha bejelentkezve tesszük ezt meg, személyre szabhatjuk a hírlevél tartalmát.
A heti hírlevélen belül a következő témákat igényelhetjük: Könyv, Zene, Film, Idegen nyelvű, Játék, Drogéria, Műszaki,
Gourmet, Otthon. Ezen kívül feliratkozhatunk négy tematikus hírlevélre:
Bookline, Kidline, Homline és Antikvár. Valamint lehetőség van a Liners (a
Shopline közösségi vásárlói oldala) hírlevelét is igényelni. Ezeket a lehetőségeket
egy kis, dekoratív kapcsoló segítségével bármikor ki-be kapcsolhatjuk.
A kosár megnyitása egyébként nem
új lap betöltésével történik, hanem egy felugró ablakkal, így kosárba pakolás,
vagy a kosár ellenőrzése után is zavartalanul folytathatjuk a vásárlást. A
kosárba új lapon elég a vásárlás véglegesítése során belépni. A kosár felugró
ablakában lehetőségünk van érvényesíteni a kedvezményes kuponkódunkat, ha
rendelkezünk ilyennel. A Bookline általában névnapokra, karácsonyra és
különböző akciók keretében ajándékoz a felhasználóknak ilyen kódot. A felugró
ablakban ezenkívül található még egy kis reklámfelület (jelen esetben
MasterCard reklámmal, amely egyértelműen kapcsolódik a fizetéshez), amely azért
is érdekes, mert a Bookline oldalán a saját reklámokon kívül nagyon kevés az
ilyen jellegű tartalom.
A Bookline-logó alatt a
keresési sáv található, amely már a szöveg gépelése során is kínál számunkra
találatokat. Itt mindössze a keresés tágabb kategóriáját tudjuk beállítani,
vagyis kereshetünk az egész Shopline-on, vagy leszűkíthetjük a keresést a
Bookline-ra, új vagy antikvár könyvekre, ebook-okra, idegen nyelvű
dokumentumokra, illetve zenékre vagy filmekre. Illetve bármilyen keresési
intervallum beállítása után beállíthatjuk plusz keresési feltételnek, hogy
antikvár könyvek között is keressen, vagy csak 3 órán belül kiszállítható
termékeket mutasson.
Az oldalon, a gyorskeresési sáv
mellett, található részletes keresési lehetőség is. Itt elsődlegesen cím
alapján kereshetünk, de adhatunk meg különböző kiadási adatokat (kiadó, ISBN
szám, kiadási év és ár intervalluma) is. Beállíthatjuk: melyik kategóriában
kívánunk keresni, elfogadjuk-e az általunk beírt keresőszóhoz hasonló
találatokat, érdekelnek-e minket antikvár és/vagy előjegyezhető könyvek,
illetve 3 órán belül kiszállítható könyveket szeretnénk-e rendelni.
A weboldal elrendezését tekintve
a menü, csak a fent említett lehetőségek után található. A Bookline szempontjából
a két soros menüből csupán a felső sor bal oldala és az alsó sor jobb oldala
releváns, a többi menüpont mind a Shopline más területeire vezet (a Shopline
főoldalára kettő is). Amíg az alsó sorban csupán egyszerű linkek vannak, addig
a felső sor elemei alatt legördülő menüelemek találhatóak.
Az oldalon bármerre
menjünk is, a menü és az afölötti rész nem változik meg és nem tűnik el. Ilyen
a főoldal baloldalán található könyv-kategória lista is, amely csak akkor nem
jelenik meg, ha egy konkrét könyv adatlapját nézzük, hiszen akkor
értelemszerűen nincs szükség rá.
Annak ellenére, hogy van külön
menü az eKönyvek számára, a Könyveken belül is találhatunk egy menüpontot eBook
névvel, amelyre kattintva listázza az eKönyv menü egyébként legördülő tartalmát.
EKönyv olvasót pedig a Könyv, az eKönyv és az Idegen nyelvű menüpontok alatt is
tudunk találni és rendelni.
Hasonló érdekesség, hogy az
ajándékutalványokat a készítők nem tudtak igazán egyik főbb menüpont alá sem
besorolni, sajátot pedig nem készítettek neki, így lehetséges, hogy elérhetjük
a Könyv, az Antikvár, az Idegen nyelvű és a Zene kategórián belül is, ellenben
a Filmeken és az eKönyveken belül nem.
A menü második sorának jobb
oldalán találhatunk egy linket Ajándék névvel, ez a Bookline egyik új
szolgáltatását takarja, aminek keretein belül az oldalról rendelt termékeket
kiszállítják ajándékként is. Négyféle vidám ajándékkártya közül választhatunk,
melyiket és milyen szöveggel kérjük mellékelni. A rendelést kizárólag
átutalással fizethetjük.
Ehhez segítségünkre
lehet a Kívánságlista, amit szintén a menü ezen részén érhetünk el. De mi is ez
pontosan? Az oldal a kosáron kívül is ad lehetőséget a megvásárolni kívánt
termékek gyűjtésére. Erre a listára feltehetjük azokat a könyveket, amiket később
szeretnék csak birtokolni, illetve amiket valamelyik rokonunktól, ismerősünktől
szeretnénk megkapni. Van lehetőség ugyanis, hogy ezen a felületen keresztül
rákeressünk más felhasználók kívánságlistájára. Így ha én felveszek ide egy
könyvet, mindenki, aki tudja a felhasználónevemet, megtekintheti ezt.
A főoldal közepén csaknem egész
képernyőt betöltő felület található, ahol folyamatosan váltakozó képpel
reklámozzák az oldal aktuális akcióit és új ajánlatait. Ezek között mi magunk
is tudunk előre-hátra lépegetni.
Majd különböző listák
következnek, melyekből a rendszer találomra emel ki 4-4 könyvet a főoldalra, és
ad lehetőséget a teljes lista megtekintéséhez. Sorban: egyedi személyes
ajánlat, sikerlista (ezen belül különválasztva az előjegyzési sikerlista), majd
pedig az újdonságok listája (itt külön a várható megjelenések). Ezt követik az
aktuális akciók, melyeknek a nevén kívül a lejárati dátumát és a kedvezmény
intervallumát jelenítni meg a rendszer. Az akciós könyveket ömlesztve
megtalálhatjuk a felső menüsorban az Outlet menüpont alatt is. Ezt követően
újabb, nagy képes akció-reklámok jönnek, végül pedig a Bookline néhány extra
szolgáltatását, és a Shopline különböző alrészeinek hirdetését lapozgathatjuk.
A főoldalt újabb információs
linkek zárják: a bookline külföldi oldalainak elérhetősége, befektetési és
adatvédelmi információk, általános szerződési feltételek, médiaajánlat,
partnerprogram, karrierlehetőség, partnerek, súgó, kapcsolat.
Ahogy korábban már említettem, a
főoldalon rengeteg információ jelenik meg egyszerre. Ám ennek egyik legnagyobb
oka az ismétlés. A törzsvásárlói program információit megjelenítő oldalra
összesen öt lehetőségen keresztül tudok eljutni a főoldalról, bejelentkezés
után ez a szám hétre nő. Ugyanez igaz például a Kortárs mesék hete elnevezésű akcióra, amelyet szintén négy
reklámfelületen keresztül tudok elérni.
De mit láthatunk, ha egy termék,
egy könyv adatlapját nézzük?
Első szembeötlő érdekesség, hogy a
termékek oldalain a menü és a hozzá tartozó fix linkek felett megjelenik egy
mozgó reklámfelület, amely korábban, az oldal más lapjait vizsgálva nem volt
jelen.
Amint másodikként meg kell
állapítanunk, hogy egy-egy adatlapon majdnem olyan hosszú időbe telik az oldal
aljára tekerni, mint a főoldalon. A könyv borítóján, leírásán, vevők általi
értékelésén, kiadási adatain, árán és szállítási feltételein kívül
megtekinthetjük itt, hogy mit vásároltak még azok, akik az általunk
megtekintett könyvet már megvették, illetve a könyv kategóriája toplistáját. A
következő listában pedig láthatjuk, hogy milyen könyveket tekintettünk meg
korábban, illetve kereshetünk még több könyvet az adott írótól.
A lap alján lehetőségünk van
visszajelzéseket írni a könyvvel kapcsolatban. Az első fül alatt a hasznosabb
kritikákat (szöveges és csillagozásos értékelések egyaránt) láthatjuk, ezekkel
kapcsolatban szavazhatunk is, hogy mi annak ítéljük-e őket vagy sem. Illetve mi
magunk is küldhetünk be kritikát. A második fül alatt beszélgetést
kezdeményezhetünk a könyvvel kapcsolatban. A harmadik alatt pedig jelezhetjük
az oldal szerkesztőinek, ha bármilyen hibát találtunk a könyv adatlapján.
Az adatlapokon nem csak a
hozzászólások írásában jelennek meg a web 2.0-ás funkciók, hanem a különböző
közösségi oldalakkal való összekapcsolásban is. A lapot egyetlen kattintással
oszthatjuk meg Facebookon, a Google+-on vagy éppen Twitteren, de lehetőségünk
van e-mailben elküldeni vagy kinyomtatni is.
A rendszer ezt leszámítva is
össze van kötve a különböző közösségi oldalakkal. Rendelés lezárása során
például megoszthatjuk a kosarunk tartalmát iWiW-en és/vagy Facebookon.
A Bookline különböző alrészeit
(eKönyv, Antikvár, Idegen nyelvű, Zene, Film) megnyitva a főoldal
tartalom-specifikus másával találkozhatunk, vagyis az oldalsó kategória lista,
a különböző ajánlatok és az akciók mind az adott alrész termékeihez
kapcsolódnak.
Az alrészek közül a legérdekesebb
talán az Antikvár, mivel ezt a területet a Bookline nem egyedül üzemelteti,
hanem az ország számos antikváriumával együttműködve. Az árakat a különböző boltok
saját díjszabásaik és az adott könyv állapotának függvényében határozzák meg,
így lehetséges, hogy egy regény ugyanazon kiadásából különböző árakon is
találhatunk fent példányokat. Az ilyen különbségek áthidalása miatt, amíg az új
könyvek között egy könyv egy kiadásához tartozik egy adatlap, addig az antikvár
részlegben minden egyes könyvnek külön adatlapja van. Az itteni adatlapok
csupán a szállító antikvárium adataival bővebbek, mint az új könyvek lapjai,
ezt egyébként már a kereső találati listája is megjeleníti, ahogy a képen is
látszik. Az antikváriumoknak nincs külön adatlapjuk, egy-egy adott könyvnél a
szállító nevére kattintva, felugró ablakban láthatjuk a címét és esetlegesen
egyéb elérhetőségeit.
Az oldal színvilága letisztult, egyedi
és könnyen azonosítható. A háttér fehér, a betűk többsége pedig fekete vagy
sötétszürke, így a szövegek könnyen olvashatóak. A weboldal egyik uralkodó
színe még a zöld egyik árnyalata, amely olyan sok helyen jelenik meg (többek
között a logóban is), hogy valamilyen szinten az oldal azonosítójává vált. Ez a
szín a teljes Shopline-ra jellemző, kivéve a Kidline-t (a gyerekrészleget),
ahol a világoskék a domináns.
A weboldalon nincs lehetőség a
nyelv átállítására, de két külföldi verzió is elérhető, bookline.sk (szlovákiaiak
számára) és bookline.ro (romániaiak számára) url címeken. Ezek a verziók
viszont egyértelműen határon túli magyarok számára készültek, hiszen a
különbség mindössze az árak pénznemében, a szállítási és fizetési feltételekben
van, a nyelv mindenhol magyar. Így tehát elmondhatjuk, hogy bár a weboldalon
szép számban találhatóak idegen nyelvű könyvek, az oldal pedig külföldi
országokba is vállalja a szállítást, mégis elsődleges céljának a magyar ajkú
közösség kiszolgálását tekinti.
Írta: Jávorka Brigitta
Szuper! nagyon ügyes vagy. Hát, persze... ;-) ambrusa
VálaszTörlésSzép részletes elemzés! :)
VálaszTörlés