2012. november 6., kedd

Bookline elemzése

A Bookline – eredetileg csak könyves – webáruház nem könyvkiadóként kezdte működését, ilyen tevékenységekbe csak 2012-ben fogott, indulása után 11 évvel. Üzemeltetője a Shopline-webáruház Nyrt., amely először csak fokozatosan bővítette az oldalon kapható termékek sorát, majd az egész struktúráját átalakította. Így ma a Bookline tulajdonképpen a Shopline részeként üzemel, a két weboldal bonyolult fúziójában. Elemzésem során a hangsúlyt a Bookline felépítésére kívánom helyezni.


Az áruház dinamikus weboldala megfelel a mai webes igényeknek. Ugyanakkor bizonyos tekintetben talán már túl modern. A sokféle tartalom és lehetőség között elsőre kicsit nehezen igazodunk el. A főoldalon nagyon sok információ jelenik meg egyszerre, a legtöbbhöz pedig illusztráció is tartozik, így első pillantásra elveszünk a képek tengerében.

A főoldal nagyon hosszú, a képen csak a felső része, kevesebb, mint fele látható. Így sokáig kell tekernünk, hogy az aljára jussunk. Ahogy a képen is látszik, a lap tetején elsőként mindjárt az oldal egyik akciójával találkozhatunk. Alatta a Bookline-logo található, amely az oldal minden részéről linkként vezet vissza a főoldalra.

Az oldal felső részének jobb oldaláról juthatunk el a webshop működéséhez szükséges információkhoz, vagyis: kapcsolatba léphetünk a vevőszolgálattal (mind személyes, mind telefonos, mind pedig online módon), értesülhetünk a megrendelések fizetési és szállítási módjáról (ennek nincs külön lapja, a link a súgóba vezet), valamint személyes átvételi lehetőségekről a Bookline boltok keretein belül, illetve tudakozódhatunk a törzsvásárlási program részleteiről. Itt található a Súgó is.

A Súgó működése: Az itt található információkat nagyon praktikus módon rendszerezték a szerkesztők. Minden lehetséges kérdéskörnek létrehoztak egy kis kategóriát, melyeket kategória címekkel kilistáztak, mi pedig a plusz-mínusz jelek segítségével nyithatjuk ki, illetve csukhatjuk őket az információ keresés során. Így a Súgó egyrészt könnyen átlátható, nem kell magunkat átverekedni a számunkra felesleges információkon is, illetve maga a lap sem olyan hosszú, hogy hosszú percekig tartson letekerni az aljára, így gyorsabban is tölt be.

Ezek alatt találjuk a bejelentkezési, regisztrálási, valamint a hírlevélre való feliratkozási lehetőséget. A webáruházban kizárólag regisztrált és bejelentkezett felhasználók vásárolhatnak, ám ezek nélkül is tehetünk termékeket a kosarunkba, melynek tartalmát a fent említett lehetőségek alatt tudjuk megtekinteni. A Bookline-on nem tapasztalható az a gyakori hiba (mint például az Alexandra.hu weboldal esetében), hogy bejelentkezés után elveszik a kosarunk azon tartalma, melyet offline módon válogattunk ki. A weboldal kijelentkezés után is megőrzi az ide helyezett könyveket, és a következő bejelentkezés során figyelmeztet, hogy megkezdett, de be nem fejezett vásárlásaink vannak. A kosár címkéjén megjelenítésre kerül a benne tárolt termékek száma és összértéke.

A Shopline általános hírlevelére regisztráció nélkül is feliratkozhatunk a nevünk és e-mail címünk megadásával. Ám ha bejelentkezve tesszük ezt meg, személyre szabhatjuk a hírlevél tartalmát. A heti hírlevélen belül a következő témákat igényelhetjük: Könyv, Zene, Film, Idegen nyelvű, Játék, Drogéria, Műszaki, Gourmet, Otthon. Ezen kívül feliratkozhatunk négy tematikus hírlevélre: Bookline, Kidline, Homline és Antikvár. Valamint lehetőség van a Liners (a Shopline közösségi vásárlói oldala) hírlevelét is igényelni. Ezeket a lehetőségeket egy kis, dekoratív kapcsoló segítségével bármikor ki-be kapcsolhatjuk.

A kosár megnyitása egyébként nem új lap betöltésével történik, hanem egy felugró ablakkal, így kosárba pakolás, vagy a kosár ellenőrzése után is zavartalanul folytathatjuk a vásárlást. A kosárba új lapon elég a vásárlás véglegesítése során belépni. A kosár felugró ablakában lehetőségünk van érvényesíteni a kedvezményes kuponkódunkat, ha rendelkezünk ilyennel. A Bookline általában névnapokra, karácsonyra és különböző akciók keretében ajándékoz a felhasználóknak ilyen kódot. A felugró ablakban ezenkívül található még egy kis reklámfelület (jelen esetben MasterCard reklámmal, amely egyértelműen kapcsolódik a fizetéshez), amely azért is érdekes, mert a Bookline oldalán a saját reklámokon kívül nagyon kevés az ilyen jellegű tartalom.

A Bookline-logó alatt a keresési sáv található, amely már a szöveg gépelése során is kínál számunkra találatokat. Itt mindössze a keresés tágabb kategóriáját tudjuk beállítani, vagyis kereshetünk az egész Shopline-on, vagy leszűkíthetjük a keresést a Bookline-ra, új vagy antikvár könyvekre, ebook-okra, idegen nyelvű dokumentumokra, illetve zenékre vagy filmekre. Illetve bármilyen keresési intervallum beállítása után beállíthatjuk plusz keresési feltételnek, hogy antikvár könyvek között is keressen, vagy csak 3 órán belül kiszállítható termékeket mutasson.

Az oldalon, a gyorskeresési sáv mellett, található részletes keresési lehetőség is. Itt elsődlegesen cím alapján kereshetünk, de adhatunk meg különböző kiadási adatokat (kiadó, ISBN szám, kiadási év és ár intervalluma) is. Beállíthatjuk: melyik kategóriában kívánunk keresni, elfogadjuk-e az általunk beírt keresőszóhoz hasonló találatokat, érdekelnek-e minket antikvár és/vagy előjegyezhető könyvek, illetve 3 órán belül kiszállítható könyveket szeretnénk-e rendelni.


A weboldal elrendezését tekintve a menü, csak a fent említett lehetőségek után található. A Bookline szempontjából a két soros menüből csupán a felső sor bal oldala és az alsó sor jobb oldala releváns, a többi menüpont mind a Shopline más területeire vezet (a Shopline főoldalára kettő is). Amíg az alsó sorban csupán egyszerű linkek vannak, addig a felső sor elemei alatt legördülő menüelemek találhatóak.

Az oldalon bármerre menjünk is, a menü és az afölötti rész nem változik meg és nem tűnik el. Ilyen a főoldal baloldalán található könyv-kategória lista is, amely csak akkor nem jelenik meg, ha egy konkrét könyv adatlapját nézzük, hiszen akkor értelemszerűen nincs szükség rá.

Annak ellenére, hogy van külön menü az eKönyvek számára, a Könyveken belül is találhatunk egy menüpontot eBook névvel, amelyre kattintva listázza az eKönyv menü egyébként legördülő tartalmát. EKönyv olvasót pedig a Könyv, az eKönyv és az Idegen nyelvű menüpontok alatt is tudunk találni és rendelni.

Hasonló érdekesség, hogy az ajándékutalványokat a készítők nem tudtak igazán egyik főbb menüpont alá sem besorolni, sajátot pedig nem készítettek neki, így lehetséges, hogy elérhetjük a Könyv, az Antikvár, az Idegen nyelvű és a Zene kategórián belül is, ellenben a Filmeken és az eKönyveken belül nem.

A menü második sorának jobb oldalán találhatunk egy linket Ajándék névvel, ez a Bookline egyik új szolgáltatását takarja, aminek keretein belül az oldalról rendelt termékeket kiszállítják ajándékként is. Négyféle vidám ajándékkártya közül választhatunk, melyiket és milyen szöveggel kérjük mellékelni. A rendelést kizárólag átutalással fizethetjük.

Ehhez segítségünkre lehet a Kívánságlista, amit szintén a menü ezen részén érhetünk el. De mi is ez pontosan? Az oldal a kosáron kívül is ad lehetőséget a megvásárolni kívánt termékek gyűjtésére. Erre a listára feltehetjük azokat a könyveket, amiket később szeretnék csak birtokolni, illetve amiket valamelyik rokonunktól, ismerősünktől szeretnénk megkapni. Van lehetőség ugyanis, hogy ezen a felületen keresztül rákeressünk más felhasználók kívánságlistájára. Így ha én felveszek ide egy könyvet, mindenki, aki tudja a felhasználónevemet, megtekintheti ezt.

A főoldal közepén csaknem egész képernyőt betöltő felület található, ahol folyamatosan váltakozó képpel reklámozzák az oldal aktuális akcióit és új ajánlatait. Ezek között mi magunk is tudunk előre-hátra lépegetni.

Majd különböző listák következnek, melyekből a rendszer találomra emel ki 4-4 könyvet a főoldalra, és ad lehetőséget a teljes lista megtekintéséhez. Sorban: egyedi személyes ajánlat, sikerlista (ezen belül különválasztva az előjegyzési sikerlista), majd pedig az újdonságok listája (itt külön a várható megjelenések). Ezt követik az aktuális akciók, melyeknek a nevén kívül a lejárati dátumát és a kedvezmény intervallumát jelenítni meg a rendszer. Az akciós könyveket ömlesztve megtalálhatjuk a felső menüsorban az Outlet menüpont alatt is. Ezt követően újabb, nagy képes akció-reklámok jönnek, végül pedig a Bookline néhány extra szolgáltatását, és a Shopline különböző alrészeinek hirdetését lapozgathatjuk.
A főoldalt újabb információs linkek zárják: a bookline külföldi oldalainak elérhetősége, befektetési és adatvédelmi információk, általános szerződési feltételek, médiaajánlat, partnerprogram, karrierlehetőség, partnerek, súgó, kapcsolat.

Ahogy korábban már említettem, a főoldalon rengeteg információ jelenik meg egyszerre. Ám ennek egyik legnagyobb oka az ismétlés. A törzsvásárlói program információit megjelenítő oldalra összesen öt lehetőségen keresztül tudok eljutni a főoldalról, bejelentkezés után ez a szám hétre nő. Ugyanez igaz például a Kortárs mesék hete elnevezésű akcióra, amelyet szintén négy reklámfelületen keresztül tudok elérni.

De mit láthatunk, ha egy termék, egy könyv adatlapját nézzük?
Első szembeötlő érdekesség, hogy a termékek oldalain a menü és a hozzá tartozó fix linkek felett megjelenik egy mozgó reklámfelület, amely korábban, az oldal más lapjait vizsgálva nem volt jelen.

Amint másodikként meg kell állapítanunk, hogy egy-egy adatlapon majdnem olyan hosszú időbe telik az oldal aljára tekerni, mint a főoldalon. A könyv borítóján, leírásán, vevők általi értékelésén, kiadási adatain, árán és szállítási feltételein kívül megtekinthetjük itt, hogy mit vásároltak még azok, akik az általunk megtekintett könyvet már megvették, illetve a könyv kategóriája toplistáját. A következő listában pedig láthatjuk, hogy milyen könyveket tekintettünk meg korábban, illetve kereshetünk még több könyvet az adott írótól.


A lap alján lehetőségünk van visszajelzéseket írni a könyvvel kapcsolatban. Az első fül alatt a hasznosabb kritikákat (szöveges és csillagozásos értékelések egyaránt) láthatjuk, ezekkel kapcsolatban szavazhatunk is, hogy mi annak ítéljük-e őket vagy sem. Illetve mi magunk is küldhetünk be kritikát. A második fül alatt beszélgetést kezdeményezhetünk a könyvvel kapcsolatban. A harmadik alatt pedig jelezhetjük az oldal szerkesztőinek, ha bármilyen hibát találtunk a könyv adatlapján.

Az adatlapokon nem csak a hozzászólások írásában jelennek meg a web 2.0-ás funkciók, hanem a különböző közösségi oldalakkal való összekapcsolásban is. A lapot egyetlen kattintással oszthatjuk meg Facebookon, a Google+-on vagy éppen Twitteren, de lehetőségünk van e-mailben elküldeni vagy kinyomtatni is.
A rendszer ezt leszámítva is össze van kötve a különböző közösségi oldalakkal. Rendelés lezárása során például megoszthatjuk a kosarunk tartalmát iWiW-en és/vagy Facebookon.

A Bookline különböző alrészeit (eKönyv, Antikvár, Idegen nyelvű, Zene, Film) megnyitva a főoldal tartalom-specifikus másával találkozhatunk, vagyis az oldalsó kategória lista, a különböző ajánlatok és az akciók mind az adott alrész termékeihez kapcsolódnak.

 Az alrészek közül a legérdekesebb talán az Antikvár, mivel ezt a területet a Bookline nem egyedül üzemelteti, hanem az ország számos antikváriumával együttműködve. Az árakat a különböző boltok saját díjszabásaik és az adott könyv állapotának függvényében határozzák meg, így lehetséges, hogy egy regény ugyanazon kiadásából különböző árakon is találhatunk fent példányokat. Az ilyen különbségek áthidalása miatt, amíg az új könyvek között egy könyv egy kiadásához tartozik egy adatlap, addig az antikvár részlegben minden egyes könyvnek külön adatlapja van. Az itteni adatlapok csupán a szállító antikvárium adataival bővebbek, mint az új könyvek lapjai, ezt egyébként már a kereső találati listája is megjeleníti, ahogy a képen is látszik. Az antikváriumoknak nincs külön adatlapjuk, egy-egy adott könyvnél a szállító nevére kattintva, felugró ablakban láthatjuk a címét és esetlegesen egyéb elérhetőségeit.

Az oldal színvilága letisztult, egyedi és könnyen azonosítható. A háttér fehér, a betűk többsége pedig fekete vagy sötétszürke, így a szövegek könnyen olvashatóak. A weboldal egyik uralkodó színe még a zöld egyik árnyalata, amely olyan sok helyen jelenik meg (többek között a logóban is), hogy valamilyen szinten az oldal azonosítójává vált. Ez a szín a teljes Shopline-ra jellemző, kivéve a Kidline-t (a gyerekrészleget), ahol a világoskék a domináns.

A weboldalon nincs lehetőség a nyelv átállítására, de két külföldi verzió is elérhető, bookline.sk (szlovákiaiak számára) és bookline.ro (romániaiak számára) url címeken. Ezek a verziók viszont egyértelműen határon túli magyarok számára készültek, hiszen a különbség mindössze az árak pénznemében, a szállítási és fizetési feltételekben van, a nyelv mindenhol magyar. Így tehát elmondhatjuk, hogy bár a weboldalon szép számban találhatóak idegen nyelvű könyvek, az oldal pedig külföldi országokba is vállalja a szállítást, mégis elsődleges céljának a magyar ajkú közösség kiszolgálását tekinti.

Írta: Jávorka Brigitta

2 megjegyzés: