2011. február 22., kedd

Rajzolj nekem egy bárányt...

22 éves vagyok és eddig sosem olvastam A kis herceget. Ezért került fel az olvasási listámra, és nem azért, mert rövid és ha éppen nincs időm, akkor is elég jó, hanem mert most már kezdtem elég nagy hiányosságnak érezni.

Nem tudom, hogyan lehet, hogy engem gyerekként teljesen elkerült ez a könyv, hiszen azt se mondhatjuk, hogy nem tudok elég régóta a létezéséről, de tény, hogy valahogy sosem volt alkalmam elolvasni. Nem hiszem, hogy ha évekkel ezelőtt olvastam volna, akkor ugyanolyannak láttam volna, mint most. Nyilván "felnőtt" fejjel az ember nem izgul azon, hogy sikerül-e lerajzolni a bárányt, vagy rájön-e valaki, hogy a kalaprajz nem is kalap, hanem elefántot nyelt kígyó... Nekem sokkal többet jelentett ez a könyv, mert szerintem nagyon sok érdekes gondolat van benne, olyasmik amiket a fölnőtteknek se árt végiggondolni. Mit jelent például a barátság? Megéri-e megszelídíteni valakit, ha utána elveszíted? Jobb elhagyni valakit, akivel nehezen jössz ki vagy utána egész életedben bánni fogod, mert később jössz rá, hogy mennyire szeretted? Ráadásul azt sem árt végiggondolni, hogy a mogorva viselkedésünkkel kiket üldözünk el magunktól... Most ezt a részt nem mintha magamra vettem volna, vagy ilyesmi... No de hát na, megeshet, hogy mégis.

– Isten veled – mondta a virágnak.
A virág azonban nem felelt.
– Isten veled – ismételte.
A virág köhintett. Ezúttal azonban nem azért, mintha megfázott volna.
– Ostoba voltam – mondta végül a kis hercegnek. – Kérlek, ne haragudjál rám. Próbálj meg boldog lenni.
A kis herceget meglepte, hogy nem kap semmiféle szemrehányást.
Tanácstalanul állt, kezében a burával. Sehogy sem értette a virágnak ezt a kedves szelídségét.
– Hát igen, szeretlek – mondta a virág. – Te persze még csak nem is sejtetted, de ebben én vagyok a hibás. Különben nem is fontos. Te azonban éppen olyan ostoba voltál, mint én. Próbálj meg boldog lenni… Hagyd békén azt a burát. Nem kell.
– De a szél…
– Egyáltalán nem vagyok olyan náthás… Virág vagyok: jót fog tenni az éjszaka hűs levegője.
– De az állatok…
– Két-három hernyót el kell tűrnöm, ha meg akarom ismerni a pillangókat. Állítólag olyan szépek. Meg aztán ki más látogatna meg? Mert ami téged illet, te messze leszel. A vadállatoktól pedig egy csöppet sem félek. Nekem is vannak karmaim.
És ártatlanul megmutatta a négy tövisét.
– Ne ácsorogj itt ilyen ügyefogyottan – tette hozzá. – Idegesítő… Elhatároztad, hogy elmégy. Hát menj.
Nem akarta, hogy a kis herceg sírni lássa. Kevély virág volt.

A nagyok semmit sem értenek meg maguktól, a gyerekek pedig belefáradnak, hogy örökös-örökké magyarázgassanak nekik.

Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.

– Megszelídíteni, azt jelenti: kapcsolatot teremteni.
– Kapcsolatot teremteni? – kérdezte a kis herceg.
– Úgy bizony – mondta a róka.
– Te pillanatnyilag nem vagy számomra más, mint egy ugyanolyan kisfiú, mint a többi száz meg százezer. De ha megszelídítesz, szükségünk lesz egymásra. Egyetlen leszel a számomra a világon. És én is egyetlen leszek a számodra.

Olyan titokzatos világ a könnyek országa.

– Nálatok – mondta a kis herceg – az emberek egyetlen kertben ötezer rózsát nevelnek. Mégse találják meg, amit keresnek.
– Nem találják meg – mondtam.
– Pedig egyetlen rózsában vagy egy korty vízben megtalálhatnák…
– Minden bizonnyal – feleltem.
– Csakhogy a szem vak – tette hozzá a kis herceg. – A szívünkkel kell keresni.

Hát akkor ítélkezzél saját magadon – mondta a király – Ez a legnehezebb.
Magunkon ítélkezni sokkal nehezebb, mint máson. Ha sikerül helyesen ítélkezned saját magad fölött, az annak a jele, hogy valódi bölcs vagy.

– Itt a sivatagban olyan egyedül van az ember.
– Nincs kevésbé egyedül az emberek közt sem.

Szépek vagytok, de üresek. Nem lehet meghalni értetek. Persze egy akármilyen járókelő az én rózsámra is azt mondhatná, hogy ugyanolyan, mint ti. Holott az az igazság, hogy ő egymaga többet ér, mint ti valamennyien, mert ő az, akit öntözgettem. Mert ő az, akire burát tettem. Mert ő az, akit szélfogó mögött óvtam. Mert róla öldöstem le a hernyókat (kivéve azt a kettőt-hármat, a lepkék miatt). Mert őt hallottam panaszkodni meg dicsekedni, sőt néha hallgatni is. Mert ő az én rózsám.

Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.

Szóval van benne sok értelmes gondolat, és azt hiszem, hogy ebből a könyvből a gyerekek nagyon sokat tanulhatnak akkor is, ha nem értik meg teljesen a lényegét. Bár azért ugye a lényeg is elég relatív fogalom...
Mostanában elég sok alkalmam (tanóra, különböző beszélgetések és olvasmányok, stb.) nyílt végiggondolni, hogy mi is jó a gyerekeknek, és azt hiszem, hogy erről végre nyugodtan mondhatom, hogy igen, ez az.

Többet nem is nagyon mondanék erről, mert úgy gondolom, hogy aki olvasta a könyvet, az ennyiből is érti, hogy mit gondolok. Aki viszont nem olvasta, az úgysem fogja megérteni. Erre a könyvre talán halmozottan igaz az, hogy nem beszélni kell róla, hanem olvasni.

21 megjegyzés:

  1. Még nem olvastam a Kis herceget, pedig megvan itthon... Ezután elfogom olvasni :D

    VálaszTörlés
  2. Csak egy pár órás olvasmány, szóval mindenképpen megéri :)

    VálaszTörlés
  3. Én se olvastam. Mondjuk szerintem tőlem ez várható volt. xD Gyerekkoromban sem szerettem a komoly hangvételű könyveket. Megtudtam, miről szól, azóta eszem ágában se volt elolvasni. x"D De egyszer el fogom. Talán egy újabb könyvpárbaj keretében. :D

    VálaszTörlés
  4. Nekünk még kötelező olvasmány volt... bár a legkisebb mértékben sem gyrekeknek való könyv, a nagyját gyerekek nem is értik meg. Én szeretem amúgy, egy bizonyos érettségi szint után kötelező :)

    VálaszTörlés
  5. Csilla: Kiderült közben, hogy anyukám se szereti, szóval legalább nem vagy egyedül, aki nem vonzódik a könyvhöz XD

    Attila: Én nem is tudtam, hogy vannak olyan iskolák, ahol ez kötelező... Egyébként én valahogy úgy képzeltem, hogy a gyerekeknek ez inkább egy kalandos történet, ahol mindenki mindenkinek a barátja lesz, de lehet, hogy hülye teóriákat állítok csak fel x"D

    VálaszTörlés
  6. Szia, Brigi! Facebookon láttam meg a linket, és már vetődtem is. Milliószor olvastam, már egész kicsi (óvodás) koromban is, és nagyon szeretem. Két zene is kötődik hozzá, Halász Judittól a B-612-es bolygó és a 100 Folk Celsiustól A kis herceg. Mindkettő fent van youtube-on, szerintem keress rájuk, amíg még friss az élmény! Puszillak!

    VálaszTörlés
  7. Szia! :D
    Meghallgattam mindkettőt :) Rájöttem, hogy a 100 Folk Celsius számát már ismerem nagyon régről, de most nagyon jó volt megint meghallgatni :D Halász Judit száma is nagyon tetszett, sőt még jobba is :)

    VálaszTörlés
  8. Én is azt szeretem jobban. :)))) Nekem az volt meg régen. :))))

    VálaszTörlés
  9. Én kifejezetten kicsinek olvastam először, még épp hogy tudtam olvasni, és imádtam, bár teljesen mást adott, mint mikor pár éve újraolvastam pl. Viszont szerintem nem kalandos történet vagy ilyesmi, inkább olyan... elbűvölően szép és szomorkás. Legalábbis nekem egy ilyesmi érzés maradt meg, kicsit mint az Andersen-mesék után. :) (Máig az egyetlen meseíró, akinek szeretem a meséit.)
    El nem tudom képzelni, hogy lehet ezt a könyvet nem szeretni. XD Na jó, néhány idézet már elcsépelt lett belőle, de erről nem a könyv tehet. :)

    VálaszTörlés
  10. Egyébként határozottam szégyellem magam: már 3 könyvet elolvastam a listámról, de még egyikről sem volt türelmem írni. XD Bele kell húznom...

    VálaszTörlés
  11. A kis herceg szerintem inkább felnőtteknek való. Bár én is -viszonylag kicsi- gyerekként olvastam először, amikor kb. 1 éve újra elővettem, már teljesen mást adott. Az egyik legjobb könyv :)

    VálaszTörlés
  12. Fú, jó látni, hogy ennyi mindenkit megmozgatott ez a bejegyzésem :)

    Én asszem a gyerekeimen fogom lemérni, hogy mit ért meg egy gyerek a Kis hercegből, mert most már olyan vegyes visszajelzéseket kaptam, hogy nincs elméletem, szóval egy kísérleti alanyra lesz szükségem :D (valamikor 10 év múlva jelentkezem az eredményekkel XD)

    VálaszTörlés
  13. Tudok kísérleti alanyt kölcsönözni jóval rövidebb időn belül, ha gondolod. XD

    Kaen: helló! :)

    VálaszTörlés
  14. Azt azért nem, de majd elmesélem, hogy mit szólt a könyvhöz. :P

    VálaszTörlés
  15. :DDD Így már reálisabb :D Távtesztelés :)

    Egyébként tényleg meséld majd el, hogy mit szólt, ha esetleg felolvasod neki vagy valami :)

    VálaszTörlés
  16. Feltétlen. :) Bár nem most lesz még. A jelenlegi favorit az Én vagyok a Tévé-maci. :DDD

    VálaszTörlés
  17. Ez gyerekkorunk Tévé-macijának könyv verziója?
    :D

    VálaszTörlés
  18. Ez gyerekkorunk tévémacis könyvének új kiadása. :D

    VálaszTörlés
  19. Én még nagyon rég olvastam, és nem igazán fogtam fel a lényegét. Ez is tipikusan az a könyv, amit időseb korban is el kel olvasnia az embernek. :)

    VálaszTörlés
  20. Tévémaciiiiiii <3 :D

    Barbi: Örülök, hogy szépen sorban haladsz a bejegyzéseimmel :D Tudom, kicsit sokat írtam XD

    VálaszTörlés